Опис досвіду роботи


              
Досягти високого рівня комунікативної компетенції  в англійській мові, не знаходячись серед її носіїв – справа дуже важка. Тому важливим завданням учителя є створення на уроці іноземної мови реальних і уявних ситуацій спілкування, використовуючи для цього різні прийоми роботи. Одним з таких прийомів є гра.
                 На ранньому етапі навчання дітей іноземної мови основне завдання вчителя – зробити цей предмет цікавим та улюбленим. У молодшому шкільному віці діти дуже емоційні та рухливі, їхня увага відзначається невимушеністю та нестійкістю. Важко врахувати у процесі навчання психологічні особливості дітей цього віку. Як правило, молодші школярі звертають увагу, у першу чергу, на те, що викликає їх цікавість. Враховуючи це, я використовую на своїх уроках різноманітні ігри , змагання. Досвід роботи з учнями молодших класів показав, що такі види роботи дають позитивний ефект.
                 Навчання іноземної мови в середній загальноосвітній школі має забезпечити реалізацію практичних, освітніх, розвиваючих і виховних завдань.
                 Практичне завдання полягає в тому, щоб забезпечити оволодіння учнями навичками спілкування іноземною мовою як усною, так і письмово. Тому перед кожним вчителем іноземної мови стоїть завдання навчити учнів володіти іноземною мовою в різноманітних ситуаціях, наближених до реальних.
                  Я, Матвіїв Тетяна Ярославівна, працюю в даній школі з 2002року, на даний час англійську мову викладаю в початкових та середніх класах. Можливо
саме тому, проблема над якою я працюю «Використання ігор на уроках англійської мови як шлях підвищення пізнавальної активності учнів.» більше пов’язана з учнями , які лише починають вивчати англійську мову.
                    Навчальні можливості гри відомі з давніх часів. Провідні педагоги звертали увагу на її ефективність у процесі навчання, тому що граючись, діти повною мірою, і навіть інколи несподівано, виявляють здібності до пошуку , до відкриттів.
                Спираючись на праці досвідчених в цій методиці вчителів та розвиваючи свою методику, я дійшла висновку, що гра є дуже важливим чинником у виконанні основного завдання вчителя – підвищення мотивації в учнів до вивчення предмета.
  Давайте розглянемо, що таке гра? За визначенням педагогів та психологів, гра це:
-         вільна форма діяльності дітей, яка пізнає, вивчає навколишній світ, відкриває широкий простір для особистої творчості, активності, самопізнання, самовираження;
-         практика розвитку; діти грають тому, що розвиваються, а розвиваються тому, що грають;
-         основна сфера розвитку дітей, у ній розв’язуються проблеми відносин між дітьми, набуття досвіду взаємовідносин між людьми в майбутньому;
-         організований і контрольований процес, який вимагає емоційних та розумових зусиль.
  Вона завжди потребує прийняття рішення: як діяти, що сказати, щоб виграти.  Це загострює розумову діяльність учнів. Під час гри всі рівні. Вона посильна навіть дуже слабким учням. Більше того, учень зі слабкими знаннями може стати першим під час гри. Бо винахідливість та кмітливість часом бувають важливішими, ніж безпосередньо знання. Відчуття зацікавленості та посильності  завдання допоможе подолати той барєр,  який виникає при вивченні  іноземної мови і саме граматики.
                      Гра завжди імітує ситуацію, побудова якої нагадує драматичний твір зі своїм сюжетом,конфліктом і дійовими особами. Таким чином, ми можемо використовувати гру як ситуативно – варіативну вправу, коли існує можливість  для багаторазового  повторення зразка або граматичної моделі в умовах, максимально наближених до реальної ситуації , в якій те чи інше явище буде використано.
                 Оволодіння граматичним матеріалом є однією із умов переходу до активної мовної діяльності, що є метою вивчення іноземної мови загалом.
Більш того тренування учнів у використанні граматичних структур, що вимагає багаторазового їх повторення, втомлює своєю монотонністю і витраченні зусилля не приносять швидкого задоволення, а тим більше результатів.
              Гра допоможе зробити одноманітну роботу цікавою. Її доцільно використовувати на будь – якому етапі уроку : під час подання нового матеріалу, його закріплення, під час активного відпочинку як зміни форми діяльності, і навіть у період релаксації перед перевіркою засвоєння матеріалу.
                 Навчаючи учнів зв’язного мовлення, намагаючись формувати в них вміння зв’язно висловлюватись, а також сприймати і розуміти те, що говорять інші уже в 3- ому класі. Так під час вивчення теми «Професії»  учні складають діалоги в парах, а під час вивчення теми «Одяг» ми граємо гру «Відгадай хто це?» (один учень описує в чому одягнений його колега, а всі решту відгадують хто саме). Схожі завдання я використовую і у 4 – ому класі, наприклад, під час вивчення теми «Покупки»   ми проводимо різні рольові ігри під час проведення яких  учням дозволено  спілкуватись лише на англійській мові.
                   Активізуючи та розвиваючи творчі здібності учнів, у процесі слухання та оволодіння мовленням спираюсь на свідоме засвоєння мовного матеріалу та його сприймання під час роботи над темою, широко використовуючи наочні ситуації.
                      Ситуації нам часто підказує життя, але важливо, щоб вони відповідали темі певного уроку та сприяли тренуванню пропонованого матеріалу. Використання таких ситуацій  сприяє підсиленню комунікативної спрямованості в навчанні іноземної мови.
                 Наприклад, при вивченні теми «Їжа» у 3 – ому класі після прослуховування тексту «Cooking is my hobby» створюю таку ситуацію:
(Уявіть собі, що вам потрібно приготувати обід з тих продуктів, які є у вас вдома.) Розіграйте ситуацію за змістом тексту, використовуючи слова з теми «Home sweet home». Схожого типу завдання я використовую при вивченні теми «Їжа» у 5 – ому класі, але більш ускладнюю їх. Ми граємо
різні рольові ігри під час яких складаємо рецепти, готуємо сандвічі, розігруємо діалоги «У кафе», «У магазині».
                При вивченні теми «Світ навколо нас» в 4 – ому класі після прослуховування тексту «At the zoo» учні складають розповідь на основі тексту у логічній послідовності.
                  При вивченні теми «Навколо світу» у 6 – ому класі ми проводимо різного роду цікаві подорожі країнами світу використовуючи рольові ігри «У туристичній агенції», «Юний гід».
            На початковому етапі навчання особливо важливе значення має використання лічилок, римівок, пісень, віршів, загадок, ігор, на уроках англійської мови.
           Звичайно, коли ми говоримо про застосування гри на уроці , неодмінно слід згадати про ще один елемент ігрових технологій – комп’ютерні програми та Інтернет. Використання комп’ютера у вивченні іноземної мови суттєво впливає на ефективність навчального процесу. Дійсно, у наш час діти дуже захоплюються комп’ютерами. Тому комп’ютер на уроці – це додатковий інтерес у дитини. Із цього випливає, що вчитель повинен мати авторський підхід до роботи учнів на уроці. Серед великої кількості  комп’ютерних навчальних програм з іноземної мови є ті, які навчають фонетики, інші – нової лексики або граматичних вправ. Усі вони включають ігри і мають загальний характер. Я хотіла б виділити такі програми, як “Lingua World”, “Oxford Practice”, “Cambridge Practice”, “Professor Higgins”, “Headway”, “Reword” та  інші.
              Компютерні технології  відіграють дуже важливу роль не лише в мотивації учнів, але й у підвищенні якості знань. Навіть слабкі учні  оволодівають лексикою з теми , змагаючись з комп’ютером і не бажаючи бути  у класі останнім за результатами. Нажаль теми комп’ютерних програм  не відповідають темам  програми  загальноосвітньої школи. Хотілося б мати цікаві комп’ютерні програми  які б відповідали  тематиці підручників А. М. Несвіт, О. Д. Карп’юк, Л. В. Калініна та інших вітчизняних авторів.
                   На мою думку, чим більше урізноманітнені форми проведення уроків  тим більш вони ефективніші. Це може бути урок – гра, урок – подорож, урок – екскурсія, інсценізація казки, урок презентація та багато інших форм проведення уроків.
                  Важливою складовою своєї роботи вважаю проведення позакласних заходів, участь у проведенні тижнів англійської мови, участь у всеукраїнських конкурсах з англійської мови «Пазл», «Грінвіч» , серед яких маю призерів та переможців. Для їх проведення також залучаю учнів початкових класів.

Немає коментарів:

Дописати коментар